Saturday, 26 November 2011

Hijrah


Salam ma'al hijrah sumer . .
Tahun baru azam baru larr yea . .
Mira na renew ckit jeh azam Mira . .
Memandangkan umur Mira bakal mencecah 18 taun depan . .
Mira arap sgt Mira dpt jadi seorang yg berkarisma . .
>heheh . . bajet mcm pulun g<
tah pape la an Mira neh . .
Meqapu jeh . .
Actuali malam neh Mira na kongsi ckit ilmu pasal hijrah ny . . 

Kawan2 
law korg sumer na taw , hijrah ny maksud dy pindah . .
Pada zaman Rasulullah s.a.w dulu neh , Allah s.w.t menurunkan perintah hijrah kepada Rasulullah s.a.w supaya berhijrah ke kota madinah al munawarah . . Demi menyebarkan Islam yg pada masa tu bqu sje diperkenalkan . . Lepas tu . . Nabi pun berhijrah la dgn semua pengikut2 dia ke Madinah . . 
Tapi ada jugak ahli sejarawan barat kata hijrah ny satu bentuk pelarian . . Sebab depa ikut teori Barat yg depa bwt . . 

Tapi . .
Hijrah ni bukan bererti kita berpindah ke sesuatu tmpt saje . . 
Hijrah boleh jadi klw seseorang tu berubah dari negatif kpd postif . .
contoh dulu dy sorg bdak nakal , malas , or sumthg yg negatif la kan . .
pstu dy berubah jdi baek , sopan , rajen dan yg sewaktu dgnnya . . 
 
then buleh jadi hijrah tu kepada seorang penagih dadah atau penjual dadah , kaki botol n yg seangkatan dgnnya . . 
x slah klaw depa sumer ny na berhijrah . 
Malah lebih baik Malaysia ada rakyat yg bebas dadah atau yg adek beradik dgnnya . 
First depa kena hijrah sikap . .
betulkan niat sbb ada satu ungkapan bhasa arab dlm buku teks form 3 yg lame kot . . 
"Innama A'malu binniat"

Uk .. Got it ? 
Now friends and readers . . 
Jum usha video yg Mira share kt bwah neh . .  


Neh lagy satu . . 

Sambil2 tuh jum tgok Maher Zain . .


Last skali Mira na ucpkan salam ma'al hijrah bwt sumer kaum muslimin dan muslimat di muka bumi Allah ny .  
Subhanallah . .
Harap2 taun ny menjanjikan sumthg yg lebih baek untuk kita sumer . .
> harap2 la paper exam Mira dpat kt pemeriksa yg prihatin , x tension n penyabar. . . amin .. . <

Luv ya . . . 
Mira 

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

No comments: