Friday, 24 June 2011

Hang Out td...

As salam...
Ari ny Mira hang out nan kwn2..... P mumum mcd.... kt pacific... Ramai kuar... Pstu time jln2 tu Mira benti kt stu kdai adiah ny... Besaq giler domo dy... sme bsaq nan bear pooh mira.... Geam btul tgok... Hrga dy pon bsaq larr.... emm... kalau larr ada dwet... sume bule jd kn.... So Mira na usaha sungguh2 utk Mira capai cite2 Mira tu.... Nothing impossible right,....  So everyone can get wut ever they want... Yeahh.. Mira pon sma... haha... pnat larr... na tido dulu.... td i went 4 a very long journey... huhu.. nothing at all..


Luv ya..
Mira..
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Thursday, 23 June 2011

Second pon ta pe larr....

Assalam sumer...
Today Mira na share stu brite nan korg.. hehe...
Mira sgt2 bsyukur kt Allah coz kasi Mira peluang ni.... Alhamdulillah,,,, ari ni Mira da tlibat nan saringan.... Acara lempar cakera.... Taun lepas masok gak.. tp kalah coz ta bape na sehat,,,, Taun ni Mira struggle btul smpai bule dapt final... Then bjaya..!!!! bangga nan diri Mira... hehe....
Tp Mira ta bule nan lawan nan nisah kawan Mira tuh.... rekod dy highest stkat ni,,, dalma klas 1 P... yg lagi da bezz tu... Temenggung dua2 dpat final n dapat medal... Wow..! I'm very shock..!! So Mira ingt na berubat balek larr tgn ni... hehe.... kesan yg jatuh ari tu ta sembuh lagi kot... saje je paksa diri coz na test diri... haha.... lebih kurng mcm force jgk larr...
But... ok la kn... num 2.. naeb johan... bkn sng na dpat.. >bukan<.... hahaha....
Right,,, nnt Mira tulis lagi... na pegi tido coz esok da tusyen... n lpas tusyen na hang out nan Mira Nabila... my friend.... Da bezz....!!!


Luv ya..
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Saturday, 11 June 2011

The Lazy Song

Mira na share lagu ni.... Mira dgaq je lgu ni trus malaih na bwt pape... huhu... Check it out.....


Nih lirik dea... so.. kita enjoy...!

The Lazy Song -Bruno Mars.... 

Today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything

I'm gonna kick my feet up then stare at the fan
Turn the TV on, throw my hand in my pants
Nobody's gon' tell me I can't

I'll be lounging on the couch just chilling in my Snuggie
Click to MTV so they can teach me how to dougie
'Cause in my castle I'm the freaking man

Oh yes, I said it, I said it
I said it 'cause I can

Today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything
Nothing at all, nothing at all

Tomorrow I'll wake up, do some P90X
Find a really nice girl, have some really nice sex
And she's gonna scream out
{ From: http://www.elyrics.net/read/b/bruno-mars-lyrics/the-lazy-song-lyrics.html }
This is great
(Oh my god, this is great)

Yeah, I might mess around
And get my college degree
I bet my old man will be so proud of me
But sorry pops, you'll just have to wait

Oh yes, I said it, I said it
I said it 'cause I can

Today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything

No, I ain't gonna comb my hair
'Cause I ain't going anywhere
No, no, no, no, no, no, no, no, no

I'll just strut in my birthday suit
And let everything hang loose
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah

Oh, today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything

Nothing at all
Nothing at all
Nothing at all


Luv ya.. 
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Beznya…

Yeah… da bezlarr… Jam Mira now da berfungsi alek da…  Law ta dea bengong.. Hoho… =) cyez ta bohong… Ni kes bteri jem bin lemah larr ni…. Huhu…. Pape pon jam tu Mira sayang coz it is from my bestfriend ever yg kasi… Ktorg tkaq jam larr… Tp jam dea mahal lg…. Tu yg Mira syg lebeh… Taw ark npe kasi jam..? Hmm..Korg pon penah dpt jam mcm Mira ke…? Klw korg sume dpt jam dri ssorg yg korg syg dlam dunia korg tu mkneny dea na swuh korg ingt kt dea stiap msa…
Buktiny… Klaw korg slalu pkai jam tu pegi mne2..ta kesah larr kt umah ka,, kt klas ka… time maen2 ka… or any where saje… korg msti akn tgok jam tu kn..? So org yg mmberi jam trsbut slalu mngharapkn bile korg tgok jam tu korg akn ingt kt depa right..? mcm Mira larr… Dea kasi Mira jam tu untuk dipakai n bukan (bukan) untuk perhiasan smata-mata… Huhu… Dea kte jam tu stu2ny knagan antara ktorg yg nmpak di mata dkat di hati… >soe larr… kwan Mira tu jiwang  ckiet ea< b.t.w..Mira  penah cdeh psal jam tu…
Byg kn brg yg korg syg tibe2 ilang dri pndgn mata… korg cqi bagai na mati tp… yg korg dpat juz pnat je… Ta jumpa pon bnda tu duk kt mna… Mcm tu larr Mira… Cuai sangat kn..? tp skrang dak dah… Mira lbeh careful coz Mira sgt syg bnda tu..Huhu… Da bez is bnda tu plak pmbriaan org yg kite syg…
Now org tu da pegi jauh da… Dy da smbung kt ‘u’… Tp ktorg stil cntct each other coz dea penah kte kt Mira… “Biarkn jasad jauh di mata.. Nmun fkiran ttap bstu di alam mmpi walaupun kdg2 ta psti… Apa yg pntg ialah ingtan di hati sntiasa dekat dan sntiasa mndkatkn..” tgoklarr…  mndalam sguh kta2 yg dea kasi kt Mira… kdg2 Mira da jgk tpkir yg dea ni anggap Mira as a fren or special gfren dea…
Umm.. Ta kesah larr dea na anggap pa pon kt Mira… asal kn dea bhgia.. Mira pon bhgia..hehe.. =) =)  Mira syg jam Mira…. Da bez…!~~~~~ …  ^^>smiley Sarah<…

Luv ya…
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

skulah....

aduh...! da na mula skulah da bsok.... pergh.... balek asrama ptg ni.. Rindu larr nan semua kwan2... dua mgu lagi bwu bule update.... oyait... let's go to schooll..... bsok law jumpa sorg bdak tu Mira na lari cpat2... Mira malu nan dy..... huhu....



Luv ya..
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Thursday, 9 June 2011

aDa aPe dGn nMe sAya..?

Nuramira.. Law korg cri takkan jmpa mksudny.. xcept law korg cri Nur Amira,,,, bru ad... huhu... 
Ad pe nan nme Mira...?
Let's us check..
Mula nan huruf 
 =N= Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan  balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.
Hehe... pstu  
=A= Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

klaw mksud penuh plak... 
= Nur = cahaya
= Amira = princess...

even nme Mira cmtu... Tp Mira ta mcm tu... Simple could in my life... n I'm not a princess.... hehehe... 
Thanxx bnyk2 kt ma n abah coz kasi nme yg secantik tu kt Mira.... da bezz.....! Yeah... 


Luv ya...
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Aduhai Peace Lurve....

Peace Lurve... hmm... korg msti t'tnya dy ni cpe kn..? Eah... dy ni adex junior yg da bez larr... Mira suke smbang nan dy... Dy pon suke domo cm Mira gk... Dy slalu mntak Domo kt Mira... haha.... ni klaw dy bce yg ni konpem dy ligan Mira stu skulah nnti.. haha...


bnykny domo.... huhu...

This is my new Domo Kun... ada Lurve lg... 




Luv ya... 
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

KuaSa ALLAH di depan mata....

Asalamualiakum sumer... Mira na share sumthing yg mmg kna share nan korg... dalam 17 taun Mira idop dalam dunia ni.. ni larr First time Mira jmpa sumthing yg agak pelik tp ta brapa na pelik... Pape pon this thing pon ciptaan Allah jgk... Mira rasa bsyukur sgt coz dberi peluang jmpa bnda ni... Kat bawah ni da gmbq yg Mira smpat cpture... Mama swuh tulih sal bnda ni... hehehe...






Mira juz excited je nmpak buah nanas ni... Unik.... Selalunya Mira nmpak daun kt atas dy... Tp yg ni blain plak.... da lgi tiga biji nanas kecik atas dy... Subhanallah..... 


Luv ya... 
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Wednesday, 8 June 2011

DeAr my New LittLe DomO...

Yeah...! Mse hang out td,, Mira da jmpa nan swiheart Mira.... cpe..? hoho... DOMO KUN da bez..! eah.... so cute... Mira da beli gnti walaupun wana dy ta sme... Pape pon Mira ttap sygkn Domo tsbut... Sayang Domo so much.... Hehe... Sara jgn jelez ea... Nnti K Mira kasi kt Sara stu.. k.. mau tido dulu... hoho... na nak tido nan Domo baru... say gud night every body... >^^,< Yeah...!


Luv ya..
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Da bez...!

Huh... Alhamdulillah... Akhirny bleh gk bkk blog ni... haha... mmg da bez larr hang out nan kwan2 td... huk2... Pergghh... Rindu terubat gak kwan2 lme... hmm... Ramai kuar td... kwn bru... kwn lma... kwan yg tak brape na knal pon ad... haha... Cmne tu..? hmm.. tah la... td da org treat Mira.. Korg sti na taw cpe kn... Hehe... Da bezz... My cousin larr... HAZUWAN... dy ni kzen Mira yg da bez... Dy baek n suke ajr Mira mcm2... Mira suka kwan nan dia... Tp sygny dy da pndah skula p teknik... Mira still kt s8 omaq larr... btw... dy treat Mira mcm2 ari ny pon da ckop untung... hohoho... kt kg kmi ta bule na swit2... stg our mummys jeling2... hahaha... Bukan ta restu... (bukan) tp keadaan ta ssuai...
Hmm... Mira jmpa nan kwan2 skulah rendah Mira yg da lme Mira ta cntct... Taw ta cpe... Ok... Let me tell you... Yg sklah rendah - ADIB, MIMAH, ANIS, ASMA, CFAH, FIQAH, FIRDAUS, SHAUQI, ZURINA, ALYA... Then yg laen Mira knal time skulah men... Mira Nab, Anisah>kzen alia... yg ni knal time tuisyen drjh 6 dlu..<, amni, dayana, yusra and my kzen... huhu...
Ps mkn2 ktorg jln2 tmn Mimah cqi adiah... haha... Ta smena2 tjumpa stu bnda yg swit... So Mira beli larr... Na ksi adiah kt adex ksyangan Mira... >cret larr...ta bule mentioned nme dy dlm ny... hohoho<  Arap2 dy suka larr adiah yg Mira beli tu kn... Huhuhuhu... Actually Mira ta reti na beli adiah kt oqg yg Mira syg... btw... Mira cbe gk.. Arap2 dy suka... >tkot larr dy ta suka< =(
after that ktorg pegi solat... Ps je solat ktorg trus balek... Ari da na ujan... Mmg spoil btul larr... Tp tu kn khndak ALLAH... Pape pon Mira still enjoy hari ni...



Da bez...! eah...!
Luv ya...
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Tuesday, 7 June 2011

Domo....

Domo... Where r u..? huhuu... You make me feel sad... uUm...

Sedihnyee... Domo Mira wana pink tu ilang... Ta taw p mna... Mira cqi kt mrata tmpat.... Tp.... ta jumpaa.... huhuhuhuhu..... Smalam Mira tido nan domo wana koko je... Sedihny.....
Mna na cqi..? Na beli pon dwet kwangan tgah prob.. hehe... dwet ari tu d spendkn untk buku2... huhu... Na tgu da dwet lmbt lg.... Ta skulah ta dwet.... No school no money... hmm... What should I do...

My cute domo... Where have you been.... I miss you a lot... Auummm....

Thanxx to be by my side... hmm Luv u....


Luv ya..
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Mira jumpa Semangat Tariq

Korg sume msti knal dgn Tariq Bin Ziyad... Dia seorg panglima Islam yg gagah n berani.... Tp ta sume taw psal kisah mcm mna dy bule takhluk Andalusia... >nma Sepanyol zaman dulu< Kt bwah ni Mira ada tulis psl dy... So klaw na taw lbih lnjut psal penakhlukan dy follow larr ceta ni... k..



Panglima Islam - Tariq Bin Ziyad

Kedatangan Islam ke Andalusia (Sepanyol) bukan sahaja membawa cahaya tauhid 
malah membebaskan rakyat negara itu dari penindasan serta kezaliman. Ketika 
itu Sepanyol diperintah oleh Raja Roderic yang berbangsa Gothic. Dia dan 
orang-orangnya hidup penuh kemewahan sedangkan rakyat dibiarkan 
dalam kesengsaraan. Para petani dipaksa membayar cukai yang tinggi.

Kaum wanita terutama anak-anak gadis yang cantik berasa tidak selamat kerana 
sering diperkosa oleh Raja Roderic ataupun konco-konconya. Mereka yang cuba 
melawan dibunuh malah ada yang dibakar hidup-hidup. Akibat penindasan yang
tidak berperikemanusiaan itu, rakyat hidup dalam ketakutan. Ramai antara mereka 
terpaksa melarikan diri ke Afrika, sebuah negara yang aman makmur di 
bawah pemerintahan kerajan Islam.

Panglima Julian iaitu Gabenor Ceuta, menaruh perasaan marah dan dendam kepada 
Raja Roderic kerana memperkosa Florida, puterinya yang cantik jelita. Bagi 
membalas dendam kepada raja yang zalim itu, dia berangkat ke Afrika lalu 
menghadap Musa bin Nusair, wakil khalifah Islam di Afrika. Julian meminta 
bantuan tentera Islam bagi menumbangkan pemerintahan Raja Roderic.

Bagai pucuk dicita ulam mendatang, Musa bin Nusair segera mempersiapkan 
sebuah angkatan perang seramai 12 belas ribu orang bagi menawan Andalusia 
(Sepanyol) serta membebaskan rakyat negara itu daripada penindasan. Dia melantik 
Tariq bin Ziyad bagi memimpin angkatan perang itu.

Dengan menaiki 12 buah kapal perang, tentera islam menuju ke benua Eropah itu. 
Selepas mendarat di Andalusia, Tariq bin Ziyad segera memerintahkan kapal-kapal 
perang yang mereka naiki dibakar. Pada mulanya, tindakan itu mendapat 
bantahan daripada sebahagian besar tentera Islam. Mereka menganggap perbuatan 
itu kurang siuman dan bertentangan dengan hukum Islam yang melarang 
merosakkan harta benda awam. Apatah lagi, kapal perang kepunyaan mereka 
sendiri. Mereka juga mempersoalkan bagaimana hendak pulang ke tempat asal 
apabila kapal yang mereka naiki sudah dibakar.

Untuk memecahkan kebuntuan tenteranya, Tariq bin Ziyad segera 
mengumpulkan tenteranya di sebuah bukit yang kini dikenali nama Gibraltar 
(Jabal Tariq) lalu Tariq bin Ziyad berucap dengan ucapannya yang terkenal 
sehingga ke hari ini,

“Wahai saudara-saudaraku, di belakang kita laut, dihadapan kita musuh. Kita tidak 
dapat melarikan diri. Demi Allah, kita datang ke sini bagi syahid ataupun 
mencapai kemenangan. Dan kita tidak akan pulang sebelum mencapai matlamat itu!”

Kata-kata keramat Tariq bin Ziyad itu berjaya meniupkan kambali semangat 
jihad di kalangan tentera Islam. Dengan semangat yang berkobar-kobar mereka 
mara menentang tentera Raja Roderic yang berjumlah 100 ribu orang.

Tariq bin Ziyad asalnya seorang hamba atau budak suruhan milik Musa bin Nusair. 
Dia akhirnya dilantik oleh Musa bin Nusair menjadi pembantunya kerana mempunyai 
sifat-sifat yang terpuji. Seterusnya diberi kepercayaan memimpin 12 ribu tentera Islam 
ke Andalusia. Pada mulanya tujuan penghantaran tentera adalah bagi meninjau 
keadaan tempat dankekuatan musuh sebagai persediaan menunggu ketibaan tentera 
yang akan dipimpin oleh Musa bin Nusair. Tetapi Tariq bin Ziyad berfikiran 
sebaliknya. Dia menganggap mereka Andalusia demi mati syahid ataupun 
mengalahkan musuh. Oleh itu, dia sanggup membakar kapal perang yang mereka
naiki supaya tentera Islam di bawah pimpinannya tidak bercita-cita untuk pulang 
ke tanah air.

Pada 19 Julai 711 masihi, terjadilah pertempuran antara tentera islam yang dipmpin 
oleh Tariq bin Ziyad dengan tentera Gothic yang dipimpin oleh Raja Roderic. Peristiwa
itu berlaku berhampiran dengan sungai Barbat kerana di situlah tentera Gothic 
berkumpul bagi menghalang kemaraan tentera Islam. Walaupun pasukan tentera Islam 
jauh lebih kecil berbanding musuh ditambah pula dengan kelengkapan senjata yang 
serba kekurangan namun dengan semangat jihad yang membakar dalam diri, 
mereka berjaya memberi pukulan hebat kepada musuh. Akhirnya, tentera Gothic tewas 
dan Raja Roderic mati lemas di sungai Barbat ketika cuba melarikan diri.

Kekalahan itu amat memalukan tentera Gothic lalu mereka mengumpul semula 
kekuatan bagi mengusir tentera Islam daripada tanah air mereka. Tetapi tentera 
Islam bertambah kuat dengan kedatangan tentera tambahan dari Afrika yang 
dipimpin sendiri oleh Musa bin Nusair.

Kemudian terjadilah satu lagi pertempuran paling sengit di Ecija. Dalam pertempuran
itu, tentera yang dipimpin oleh Tariq bin Ziyad bergabung dengan tentera yang 
dipimpin oleh Musa bin Nusair. Dan sekali lagi tentera Islam mencapai kemenangan. 
Tariq bin Ziyad belum berpuas hati dengan kemenangan itu. Dengan persetujuan 
Musa bin Nusair, tentera Islam dibahagikan kepada empat pasukan sebelum dihantar 
ke Cordoba, Malaga dan Granada. Tariq bin Ziyad sendiri memimipin pasukan 
utama menuju ke Toledo, ibu kota Andalusia. Keempat-empat kota itu dapat 
ditakluki dengan mudah oleh tentera Islam tanpa mendapat tentangan sengit.

Antara faktor kejayaan gemilang tentera Islam di Andalusia kerana rakyat negara 
itu sememangnya sudah benci dengan pemerintahan Raja Roderic yang zalim. Oleh 
itu, kedatangan tentera Islam dianggap sebagai penyelamat malah ada yang 
sanggup bergabung dengan tentera Islam bagi memerangi tentera Gothic.

Rakyat Andalusia yang sekian lama hidup menderita di bawah kekuasaan tentera 
Gothic tertarik dengan dengan kebaikan perilaku tentera Islam. Seorang ahli sejarah 
Philip K.Hitti berkata,
“Penaklukan Sepanyol merupakan perjuangan pertama dan terakhir yang paling 
sensasi bagi bangsa Arab. Mereka berjaya menakluki wilayah Eropah yang paling 
luas ke dalam kekuasaan Islam.”

Penaklukan Andalusia oleh orang-orang Islam mendorong timbulnya revolusi 
sosial di mana kebebasan beragama benar-benar diakui. Rakyat Andalusia yang 
sudah lama menderita akibat penindasa digantikan dengan kebaikan pemerintahan 
Islam.

Rakyat tidak lagi merasa tertindas dan harta mereka terpelihara. Paderi-paderi Kristian 
yang pada mulanya menyembunyikan diri kerana khuatir dengan tindak balas 
orang-orang Islam kembali semula ke kampung halaman bagi memulakan kehidupan 
baru di bawah kekuasaan Islam yang adil.

Tariq bin Ziyad bercadang hendak menakluk seluruh Eropah. Tetapi manusia 
cuma merancang, Allah yang menentukan. Ketika persiapan sedang giat dilakukan, 
tiba-tiba Tariq bin Ziyad diperintahkan oleh khalifah kembali ke Damsyik. 
Sebagai panglima tentera yang berdisiplin, dia mematuhi arahan itu. Niat mahu 
menakluki Eropah terpaksa dibatalkan. Tariq bin Ziyad maninggal dunia di 
Damsyik. Namanya tercatat dalam sejarah sebagai panglima yang menggerunkan 
pasukan tentera Sepanyol di bawah pimpinan Raja Roderic. Hingga kini, Gibraltar 
atau asalnya Jabal Tariq yang bermakna Bukit Tariq masih abadi di Andalusia, 
Sepanyol.

Atas usahanya, kerajaan Islam al-Andalus bertapak di Sepanyol selama 781 tahun. 
Di Sepanyol beliau telah menjadi legenda sehingga digelar “Tariq El-Tuerto” 
yang bermaksud “Tariq bermata satu”. Semoga Allah merahmatinya. Amin.


Amin ya Rabbal A'lamin... 
Luv ya.. 
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Tanggungjawab Seorang Suami terhadap Isterinya...

So far Mira ta de larr pikir pa pe pon.. But I would like to share with all my frenz about this... Subjek Syariah Islamiah Form 5 ni... huhu... Bace taw... Huhu....

Tanggungjawab Suami


ADIL
Salah satu tanggungjawab utama seorang suami terhadap isterinya (isteri-isteri) ialah mengawal isterinya serta berlaku adil kepadanya kerana isteri itu adalah amanah Allah yang diserahkan kepada si suami.
Sabda Rasulullah SAW:
(Fear) God, (fear) God in the matter of women. They are weak partners, a trust from God with you; and they are made by the divine word permissible for you.

Ini menunjukkan bahawa suami hendaklah menjaga amanah yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. Ini merupakan tunggak utama dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Jika si suami dapat menghayati maksud sabda Rasulullah SAW ini, sudah tentu masalah rumahtangga yang banyak berlaku pada zaman ini dapat dielakkan. Suami hendaklah menjaga si isteri dan bukannya memperhambakannya walaupun disebutkan di atas sebagai mengawal isteri. Di sini, mengawal isteri bukanlah bermaksud mengawalnya sebagai hamba tetapi mengawal isteri itu daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh Islam.


Jika sesorang lelaki itu mengahwini lebih daripada seorang isteri, bermakna suami itu perlulah bersikap adil terhadap semua isterinya. Suami hendaklah memenuhi keperluan isteri-isterinya tanpa melebih-lebihkan salah seorang daripada mereka. Suami perlulah mengaturkan jadual bermalam yang adil supaya tidak berlaku perbalahan sesama isteri dan juga dengan si suami yang akan menghalang pembentukan keluarga bahagia.

PEMIMPIN
Suami juga bertindak sebagai ketua rumah dalam sesebuah keluarga. Suami bertindak sebagai pemerintah yang bertanggungjawab terhadap pemerintahannya iaitu keluarganya. Suamilah yang akan membuat keputusan yang membabitkan keluarganya.
Suami juga hendaklah bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kebajikan orang-orang dibawahan jagaannya, iaitu isteri serta anak-anaknya. Tanggungjawab yang dipikul ini adalah besar, oleh itu si suami hendaklah bersedia untuk memimpin sebuah kerajaan yang dibinanya.
Firman Allah
Lelaki itu pemimpin bagi perempuan dengan apa-apa yang Allah telah lebihkan sebahagian mereka ke atas sebahagian yang lain, dan lantaran lelaki itu telah memberikan nafkah dengan harta mereka. Perempuan-perempuan yang baik ialah perempuan yang setia dan menjaga diri di belakang suami akan apa-apa yang disuruh Allah menjaganya.
(An-Nisak:34)

NAFKAH
Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Menyediakan keperluan asas kepada si isteri iaitu: makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.
Firman Allah
"Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik."
(Al-Baqarah:233)
Suami juga hendaklah memberikan wang yang secukupnya kepada si isteri supaya ia boleh membeli keperluan rumahtangga. Untuk pakaian pula, si isteri berhak untuk pakaian yang sesuai mengikut keadaan dan kemampuan si suami. Si isteri juga berhak untuk mendapatkan tempat tinggal yang selesa, selamat dan sekurang-kurangnya mempunyai keperluan yang minimum. Nafkah anak-anak juga adalah tanggungjawab suami. Menurut Rasulullah, memberi nafkah kepada anak dan isteri sama hukumnya dengan orang yang berjihad ke jalan Allah. Suami haruslah ikhlas, walaupun kepenatan kerana apa yang dilakukan adalah ibadah.
Untuk keperluan batin pula, si suami hendaklah memenuhi keperluan isteri tanpa mementingkan diri sendiri.

PENDIDIKAN
Pendidikan agama sangat penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita perlulah sentiasa memperbaiki diri kita yang serba kekurangan ini. Dalam sesebuah institusi keluarga, suamilah yang bertanggungjawab memberikan nasihat dan pengetahuan serta pengajaran hukum Islam dalam hal-hal fardu ain kepada isteri dan anak-anak. Oleh sebab itu, suami perlulah melengkapkan dirinya dengan pendidikan agama supaya ia dapat mengajar isterinya.
Dengan memberi panduan kepada isteri tentang pendidikan agama ini, tentulah ia akan mengelakkan keruntuhan sesebuah institusi keluarga yang disebabkan oleh kejahilan tentang hukum-hukum agama. Suami hendaklah memastikan bahawa isteri mempunyai pendidikan agama yang mencukupi dan menggalakkannya menjalankan ibadat-ibadat sunat dan sebagainya.

PELINDUNG
Si suami juga bertanggungjawab memberi perlindungan, penjagaan dan kegembiraan kepada si isteri. Isteri adalah amanah Allah, maka sudah tentu si suami hendaklah menjaganya serta menggembirakan hatinya. Hendaklah si suami memastikan bahawa si isteri sentiasa berasa senang tanpa rasa susah hati dan sengsara:
Tempatkanlah mereka (perempuan-perempuan yang idah) di tempat kediaman yang sesuai dengan kemampuan kamu, dan janganlah menyengsarakan mereka untuk menimpakan kesusahan kepada mereka.
(at-Talaq :6)
Menurut ayat di atas juga, suami bertanggungjawab menyediakan kediaman (yakni perlindungan) kepada si isteri. Suami hendaklah memastikan bahawa keselamatan si isteri adalah terjamin. Perempuan adalah kaum yang lemah, oleh sebab itu, sebagai kaum yang berdaya, suami hendaklah menjaga si isteri daripada sebarang bahaya. Untuk mencapai kebahagiaan dalam rumahtangga, rasa cinta dan kasih sayang perlulah wujud antara suami isteri. Suami hendaklah memberikan kasih sayang kepada si isteri dengan menjaga hatinya dan melayannya dengan baik.
Suami hendaklah memastikan bahawa hati si isteri tidak terluka dengan sikap si suami. Jika si isteri melakukan sesuatu perkara yang kurang disenangi oleh suami, maka si suami hendaklah bersabar dan beralah dengannya asalkan ia tidak merosakkan peribadi si isteri dan si isteri tidak melakukan perkara-perkara yang ditegah dalam Islam.
Sabda Rasulullah SAW:
Whoever of you whose wife behaves in a disagreeable manner and he responds by kindness and patience, God will give him rewards as much as job will be given for his forbearance.
Untuk memastikan bahwa si suami dapat bersabar dengan karenah si isteri, si suami hendaklah mempunyai sikap memahami dan memaafkan. Ini adalah perlu supaya tidak terjadi perbalahan sesama sendiri walaupun punca masalah yang timbul adalah kecil sahaja. Si suami hendaklah bersabar dengan keletah si isteri, bertimbang rasa, dan memahami penderitaan yang ditanggung oleh si isteri ketika hamil, melahirkan anak dan mengasuhnya. Pada ketika inilah si isteri kadang-kadang bertindak mengikut perasaan. Oleh sebab itulah pada ketika ini, si suami hendaklah melayan si isteri dengan baik dan lemah lembut. Janganlah kerana perkara yang kecil sahaja maka si suami menengking si isteri itu. Akibatnya, rumahtangga akan menjadi goyah.
Jika terdapat kecacatan secara fizikal atau sebagainya, si suami hendaklah merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai. Apa-apa tanda yang terdapat pada tubuh si isteri, adalah menjadi amanah kepada si suami merahsiakan segalanya kerana ia boleh mengaibkan si isteri jika dihebohkan. Kita perlulah mengasihi semua anggota keluarga kita. Setelah berkahwin, semua ahli keluarga pihak si isteri akan menjadi keluarga pihak si suami. Oleh sebab itu, si suami hendaklah menyayangi keluarga pihak si isteri seperti keluarganya sendiri.

MELAYAN & MENGGAULI ISTERI DENGAN BAIK
Gurauan adalah perlu dalam perhubungan suami isteri kerana ia boleh merapatkan lagi perhubungan mereka. Ia juga merupakan salah satu cara untuk merehatkan badan dan pemikiran. Suami hendaklah menggembirakan hati si isteri apabila berehat dengannya dengan berjenaka secara sederhana. Apabila menggauli si isteri, suami hendaklah melakukannya dengan lemah lembut, sopan santun dan tidak zalim.



Luv ya...
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Monday, 6 June 2011

p0sing time...

ni da ckiet gambaq yg Mira n Mimah(kwn Mira) smpat cpture kmarin.... sume enjoy da bez... Terbaekk...!!!



Rmai2 potong kek nan ckgu



Mira n Mira.. Haha... 



This is me... Yummy...



Mimah usha kek..



Time bwt ayaq kopi cedaapp..



oowwhh.. cokelat....! 



Aumm... kek cumey yg cedapp.. yg dipilih oleh Ktorg..



Mimah time na try mnum kopi.. >mcm ta penah minum tu...<






Yezz... da bezz.. marvellous... huhu...




Luv ya...
Mira






Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Birthday Cikgu

Fuuuhhhh,......!!!! memang bez larr tuisyen kmarin.... Smbil tuisyen smbil smbut bday cikgu Majidah... hehe... macam sambil menyelam minum air larr plak... huhu.....

Time first tu memang ta rncg pon bnda ni.... Mimah pnye idea... pstu Mira, Mimah, Amni, Yana, Anis, Zurin, Ain, Menab pon discuss... Lpas abes je discuss ktorg sharing2 is loving2 larr sponsor... Ktorg beli adiah kt ckgu... cntik adiah tu... Cumey... pstu Mira n Anis kasi kuar our money bli kad kt ckgu... dkt kad tu ad bnyak starz.... >tp blog Mira ni lagi bnyk starzz....< Ktorg tulis ucpan dlm tu and sumer 8 org kmi ltk our cute signature dlm kad tu... >hehe... =) ... bajet mcm na lwn sain cpe yg lawa...< huhu... First tu mmg engat na bli yg tu ja... Tbe2 Mimah murah ati na bli kek na wt knuri dlm klas tuisyen.... Cumey kek 2... Cedaapp... Pastu ktorg balek bkampung dlm klas tusyen... hak2.... wktu tu ad kmi ja.... Bdk laki pon tgai pitnon ja.... Dy bule psp Mimah terus duk snyap... hahaha....
Mira n Mimah plak duk pulun posing kt luaq klas,,, ta de oqg kt skolah... tu yg jadi tuh... kwn2 laen pon da jgk join....

Tgu pnye tgu..... Ckgu pon mai... Ingat kmi na srprisekn ckgu... tp kmi plak yg surprise coz ckgu msok klas snyap2.... huk2... Tp lps tu plan bjalan balek.... ktorg nynyi lgu 'happy birthday' kt ckgu.... huhu... Pstu ckgu plak na bwt air n mumum dlm klas.... haha.... keja mnjdi snang coz yg ad kt ctu sume gurlz... sowg je boy.... Ckgu bncuh kopi tumbuk... ppeerrrghhhh...!!!! memang cedaap.... mcm yg mama Mira duk bwt kt umah..... >Mira pon pndy bwt gk...< Pstu mula acara potong kek n suap mnyuap..... Cpture gmbaq... hehe.... pstu ktorg smbung blaja.... huhu....


Luv ya...
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Saturday, 4 June 2011

SediH mELanda JiWa....

=( =( =( ....
Sedihnya Mira ari ny.... Ksut high heel ksygn Mira da ptus... No...!!!!!!!! Ni slah brek moto cu la nii.... Hahh an3... Cpe swuh brek dy lkat2... Tension guiler... Da larr kain tu ketat... susah na grak... hmm... tp pa bule bwt... bnda da na jd... perghhh... na kna beli ksut bwu larr ni... da larr dwet ta da ni... hehe... Peace Lurve....!!!!! tolong....!!!
na na ksut baru,,,.... ni na kena kumpul dwet ni..... kcian kt abah n mama na kna bgi dwet... walhal na bli ksut je... kna usaha sndiri larr...

mnx diri dulu nnti abah mrah... da lwt... huhu....

Dimana ada kemahuan di situ ada highway....   >tagline citer adnan sempit< huhu...



Luv ya...
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Friday, 3 June 2011

Kawan, Teman, Sahabat…. =)

Whoohoo… salam sume… Mira na share stu lirik yg cweet for pshbatan…. Lgu ni lgu nasyid.. Arap korg enjoy yea… Law ta taw na nynyi lgu 2 cri larr kt music on sakura kt tpi 2… Yg hdphne bsq 2 larr… UNIC- kau kawan teman dan sahabat….

~=…KauKawan, Teman, Sahabat…=~
KetIka MulA berTemu TerAsa bagAi teLah Lama beRsua
KaU sAmbUt hULur tAnganKu BerTeguR saPa peNuh mEsrA
MaSa tErUs bErLaLu dan kItA tEtAp sEiRingAn bErjaLan
MenEmpuh OnaK LikU LaLui seMua sUka daN duka BerSamA..

BiArLah apa Pun raHsia dan kELemahAnmu
TetAp EngKau tEmANku..

*RiaNgNya sAat kItA kEtaWa
AsYik sEnda daN bErcErita
WaLau SeseKaLi panDangan Kita bErBeza
aNgannYa tEtAp sEruPa
aDakALanya KitA jUga SaLIng teRLuka
NamUN di AkHirnya kiTA tEtAP bErsAMA…

Dan KinI dipiSaHkan Dua bEnuA saLIng mENgeJAr ciTa
Tak PerNah kuLuPakAn dEtik YanG inDAh beRsaMAmu… TeManku

KetIka MuLa berTemu TerAsa bagAi teLah Lama beRsua
KaU sAmbUt hULur tAnganKu BerTeguR saPa peNuh mEsrA
MaSa tErUs bErLaLu dan kItA tEtAp sEiRingAn bErjaLan
MenEmpuh OnaK LikU LaLui seMua sUka daN duka BerSamA..

BiArLah apa Pun raHsia dan kELemahAnmu
TetAp EngKau tEmANku..

*RiaNgNya sAat kItA kEtaWa
AsYik sEnda daN bErcErita
WaLau SeseKaLi panDangan Kita bErBeza
aNgannYa tEtAp sEruPa
aDakALanya KitA jUga SaLIng teRLuka
NamUN di AkHirnya kiTA tEtAP bErsAMA…

Ku PAsti sUatU mAsa eNgkAU dAn Aku kAn berTemu SEmuLA
kEmBaLi MenJaLinkAn dEtiK yAng IndaH UntuK kEnAngAN.. BerSAma..
TeTApkan BersAma.. BerSAma….

So…Korg enjoy  taK..? Mira suka lagu ni coz bes fren masa skulah rendah Mira yg pknlkn lagu ni… Start dri tu Mira pun mnat larr lagu ni… Tapi taun lpas Mira da kasi lagu ni kt sumbdy yg bule dktakn kwan larr…. (Mira penah mentioned nme dy dlm blog ni… =D )

Luv ya...
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

wUt dAy...?

Npe larr tbe2 mira bule tringat kt dy... My b.f..? NO.....! Mira ta de mse na ber 'bf2' ny... Rndu larr kt sowg guy ny... He's always in my mind... Ktorg bes fren je... tp rmy org na slah anggap hbungan ktorg... td dy da text kt Mira... Mira da ltk dlm fb pon msj 2... aGk sweet.. Ktorg mmg suka ckap mcm 2... hehe....

From:: Mr. F. A

~RinDu sMakIn tDak tJngKA bIla LaMa tDak bSua dGn drImu... Hati tTnya-tnya bIla maSa iTu dpat Dulang SmUla... NaMun taKDir ALLAH mnNentuKan seMuanyA... KIta SbGAi MaKhLuknYa hArusLAh rEdHa Dan Sntiasa TaBAh mNghDapi StIap duGaan Yg dtnTukan... AkU bErharAP aGar waKtu aKAn tIba jUA keRna HatiKu sUdah LAma mNuggu kHadiRanMu dalAm hAriku...~




wut da luvly msg... I like it...


Luv ya... 
Mira..




Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

CINTA SEORANG INSAN…

Cinta pada bunga, bunga akan layu..
Cinta pada kumbang, kumbang akan lari..
Cinta pada manusia, manusia akan mati..
Tetapi….
Cinta pada ALLAH yang maha esa..
Cinta yang hakiki….


~mendalamnya maksud kata2 ni~
                Now Mira na share nan korg sume  kta2 ni… Ok.. Mira bwak korg through a situation yg kwan Mira prnah ceta kt Mira satu hari…
                Pada suatu hari,, time lpas wktu sekolah ada larr s0rg gurl ni frust dgn pakwedy yg curg dgn dy... Lalu dy pon pegi larr kt jln2 kt tman s0rg2 dy… Pstu dy nmpak skuntum bunga ros yg elok je kembang kt pokok dy… Korg tawu tak dy bwt pe kt bunga 2..? Diusap-usap dan dibelai-belai lembut je bunga tu.. Pastu dy ckap “Juz for you my little sweet rose… I’m falling in lurve in you…” Dy tak petik pon bunga 2 tapi mula hari tu tiap2 hari dy akn pegi ke tman 2 pstu dy siram n jga elok2 bunga 2 sbb dy syang… But only for few days… Satu hari lagi dy pegi ke taman 2 pstu dy petik bunga 2 n dy bwk blek rumah dy… Sampai kt rumah dy terus cari vas kaca mama dy n ltk ros 2 dgn air… Malang tak malang… Esoknya dy jaga dari tido dy tgok bunga ros 2 da pon layu… Hati yg baru saje terubat dek dkcewakan pakwe dy 2 kcewa smula… Dy nangis tak sudah2… =(
                Tengah dy duk asyik nangis ada seekor kumbang hinggap kt sepit rmbut dy… Within a second dy trus tgkp ladybug 2 n dmsukkan ke dlm botol yg dy jmpa kt blakng rumah… Kumbang 2 cntik.. Warna dy merah n bintik2 hitam… Kecik je… Sbb 2 gurl 2 suka… Mira pon suka… Comel…. =) .. Dy jga bug 2 elok2… Dy kasi nama lgi kt kumbang 2…  Hari2 dy slalu spend time together nan kumbang 2… Kwan2 dy pon rmai yg kecik hati nan skap dy yg tlalu pntingkn kmbang 2… Nk djdikan ceta… Satu hari dy pegi tuisyen kt skolah… Sblum 2 dy duk maen2 dgn kumbang 2.. Pstu dy tgok jam.. rupanya dy dah lmbt na pegi tuisyen… Kleam kabut dy besiap… Dy juz letak kumbang 2 dkat ats meja study dy.. Dy mmg tlupa trus na ltk kumbang 2 dalam balang kumbang 2 balek… tak semena-mena kumbang 2 lari keluar dari bilik gurl 2… Wktu 2 pulak gurl 2 tak tutup tgkp… Habes je tuisyen dy terus balek rumah coz dy tringt kt kumbang comel dy 2… Masuk je dlm bilik dy terus cari… Satu bilik diselongkar tapi ttp tak jmpa… apa lagi mula pulak drama Hindustan dy… seminggu tak mkn… Gara-gara kumbang 2…
Saat2 dy sedih tu ada sorg guy mai dlm hdop dy n bknalan dgn dy…Handsome kot mamat 2… Lama dorg bknaln… Dari zaman sekolah smpai masuk ‘U’ yg sama jgak… Sorg ambk jrusan business n sorg lgi ambk jrusan undang2… Dari tman tpi mesra bule jd sweet couple…. Mmg cyalah… kuat sungguh jodoh dorg… Smpai larr satu hari ni.. Guy tu bwak gurl tu jmpa family dy… Dua2 pihak da sling stuju n dorg pon btunang… Pstu dorg pon kawen… Alhamdulillah la slmt… Tap bru 3 bulan kawen si husband ny kna pegi kursus kt oversea.. Na bwt cena redha je la… Gurl tu antar larr suami dy naek flight kt Penang.. Berat hati tak kira na tgal isteri dy tu… Sblum si suami tu na pegi dy ada text sumthg kt isteri dy… Dy pesan kt isteri dy sruh jga diri elok2.. Takdir Allah ta de cpe bule lawn… Si suami dtkdirkn meninggal dunia sbb flight yg dy naek tu ada some technical error .. Bila si isteri dgar brita ni,, air mata dy berjurai…. Dy pon bce la  last mesej yg suami dy text  tu…
Dear.. Cnta abg sntiasa mekar dalm hti dear coz my luv is only 4 u my dear…
Biar jauh tpsah… Biar tak nmpk di mata… Cntaku ttp utkmu… Paling pnting
Sntisa crahkan cntamu pada YgMaha Esa..
Habes bce bru dy tawu pada cpe yg dy na kasi cnta dalm hti dy kt cpe… Lpas suami dy slmat dkbumi dy ambk kptusan na tbus balek silap dy yg slalu lupa kt Allah.. Dy mula muhasabah dri… Dy da slalu bca Al-Quran.. Pegi klas2 agama kt masjid n slalu bwt amln2 sunat… Dy tawu hnya dgn cra 2 dy bule buktikn betapa besarnya cnta dy pada Allah… Now dy da dpt rasa kbhgiaan cnta yg hakiki…. Tnpa kcewa…  wallahua’lam…
So… Korg sume pon kna la jdkan crita gurl sbgai iktibar bhwa cinta pda Allah ialah cnta yg hakiki… Cnta yg suci,, abadi,, dan telus dri hati….
K,, Larr… It’s almost ending 4 story tme… Huhu… =)
Ma’asalamah… Ilaliqa’… Wassalam

Luv ya..
Mira










Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Mummum Kek batik nan Kawan2..

Yummy… cedaapnya… Tp.. Mira pnye kek ta jdi larr… Cokelat dy cayaq… Tp bule la na mkn… Mira bwk p tusyen n mum sama kwn2 wktu rehat… Malujgk la nan dorg sume… ni kes majerin ta ckop larr ni…. Ma da psan da swuh bwt checklist da sbelom pegi kedai… tu dia la… ketegaq… hahaha… Takpe… I thought this is a lesson for me.. I won’t do it next time.. kt bwh ny Mira da tulis ckiet resipi dy… Klw korg sume na try mbik larr resipi ny… Klw mula nan bismillah n gna bhan yg ckop. .InsyaAllah. .Jadi kek tu… confirm sweet cm Mira… Hehe…

Resipi Kek Batik Cedaaap…
250gm buttercup (1 buku)
Setengah tin susupekat (pape brand pon ta pe..)
500gm milo (lbeh krg 3 cwn teh lipton..)
Setengah cawan air.. (ikot kperluan)
Biskut meri putih… (sebanyak mungkin…)
Sedikit senyuman, secebis keikhlasan, sebakul kasih sayang…

Cara buat…
1                     Mulakan dengan bismillah… letak periuk atas dapur yang da psg api…
2                     Pst masukkan buttercup td n bia dy cayaq dgn sndrinya. .Jgn kcw dy…
3                     Lpas tu mke sure dlu butter tu da cyaq spnuhnya… n masukkan susu pkat ckiet2…. Yg ni   bru kcau dy smbil selawat buk nnynyi… (bukan)
4                     Kcw smpy sbati n msukkan air ckiet… Kcw lagi….
5                     Bbekalkan keikhlsan dlm hati msukkan ckiet2 milo tu… Pstkn milo tu skufu nan susu n butter td… bia dy mndidih ckiet..Gna api kcik taw…
6                     Pstu bubuh bskutmeri yg da dpth-pthkn dgn pnuhsmgat td dlm adunan yg tgah pnas 2… Bia dy serasi bsma…
7                     Korg ttup api n sdiakn bkas yg sesuai…
8                     Dgn snyuman dan bismillah ssun bskut meri yg dah dclup td dlm bkas tu… bia dy rpt2… klaw bule jgn bg da space lgsung….. Lpas ssun tu tuang ckiet cokelat tu ats ssnn td…
9                     Buat lpsan kedua plak…. Slang2 mcm step 8 td ni taw… tp stiap lapisn kna btul pdat… Jgn lupa ltk keikhlasan n ksih syg korg di setiap lpisan… Tu ptua org dulu2….
10                 Last skli korg ltk la kek btik korg 2 dlm petiais… Jgn ltk dkt bhgian frozen plak… Ltk kt bgian besa da la….
11                 Potong kek tu cumey2 n ssn atas pring lwa2… n siap untuk dsntap… Yummy….

*= klaw na gna coklat mskan pon bule… tp ta sdp cm ny larr….
  = klaw cmpur nan bskut meri kopi pon sedap gk… Try larrr….

Selamat Mencuba… =”,+


Luv ya..
Mira

Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Takuuttt…

1 Jun 2011…. Mira ad klas tuisyen kt skulah… hehe… Klas b.m kot… Nan ckg yg pling versatile for me.. Mira suka cara dy mngjar… Her sense of spirit,,burn’in up my spirit to get  A+  for this subject… Tapi yg kurang syok tu dpt result bm larr… Ckgu ni stail marking straight… tu yg best… Mira skor B+ je… Tp Mira still have time to get A+ for bm kn…? Now,, Mira juz na try to do da best 4 trial plak… Bulan 8 nilarr.. takuuut…..                                                                                                                                                          


Luv ya...
Mira





Jum Like banyak 2 . . hehe ^^

Wednesday, 1 June 2011

salam

assalamualaikum... salam sejahtera.. ahlaan wasahlan wa marhabanbikum.... Dengan ini say merasmikan blog sya yg cumey cm saya.... Hehe....

Luv ya..
Mira
Jum Like banyak 2 . . hehe ^^